Boost klantentevredenheid met deze 8 efficiënte tips

Maïwenn Marchand
6 okt, 2022

Het doel voor elk bedrijf is eenvoudig: een hoog niveau van klantentevredenheid handhaven om zijn klantenbestand te behouden en uit te breiden. Als u dit artikel nu leest, betekent dat waarschijnlijk dat u hiermee akkoord gaat. Bent u ook op zoek naar tips voor de verbetering van de klantentevredenheid? Dan is dit artikel voor u! We bieden verschillende praktische oplossingen om uw klantentevredenheid te boosten.

boost klantentevredenheid met deze 8 tips

Wat is klantentevredenheid?

Customer Satisfaction (CSAT) is een basismaatregel voor de tevredenheid van een klant over de producten of diensten van een bedrijf. Die bepaalt zijn niveau van tevredenheid op sleutelmomenten Zoals na een telefoongesprek, het oplossen van een tussenkomst, een aankoop of iets anders dat verband houdt met het gebruik van uw diensten.

Greenberg heeft recent klantenbetrokkenheid als volgt gedefinieerd: “ De voortdurende interacties tussen het bedrijf en de klant, aangeboden door het bedrijf dat de klant heeft gekozen.. “Deze definitie is inderdaad specifiek voor klantenbetrokkenheid en (verschilt van klantervaring) maar het basisprincipe is hetzelfde. Greenberg spreekt over “ aangeboden door het bedrijf dat de klant heeft gekozen “ wat betekent dat uw klanten kiezen en dat zij de controle hebben.

Hoe kan ik in mijn bedrijf de klantenservice verbeteren?

Eerst en vooral, wees ervan bewust dat de klantervaring geen eenmalige gebeurtenis is, en dat elke interactie anders zal zijn. U moet aandacht besteden aan elke stap in het verkoopproces maar ook aan de naverkoopdienst en support. Om de klantentevredenheid te verbeteren, is de hele ervaring van begin tot einde belangrijk. Uw klant staat centraal, elke klant is anders met andere verwachtingen. U moet hun behoeften kunnen analyseren en u eraan aanpassen.

1. Wees empathisch met uw klanten

Naar uw klanten luisteren om de klantentevredenheid te verbeteren is niet langer voldoende. Spreek met hen, stel vragen en begrijp hun behoeften. Uw doel is een oplossing te vinden voor hun probleem. Daarom moeten u en uw team uw diensten of producten goed kennen. Als u uw product en alle updates ervan van binnen en van buiten kent, zal dat de klantervaring boosten..

2. Zorg voor duidelijke verwachtingen

en wees ook aandachtig voor wat uw klantendienst belooft aan uw klanten. Door een bepaalde standaard te definiëren, kunnen uw klanten niet ontgoocheld zijn. De boodschap die u de klant stuurt moet duidelijk en direct zijn om misverstanden en verdere frustaties te voorkomen. Als u belooft een uitstekende klantenservice te leveren, dan zullen uw klanten dat van u verwachten!

3. Zorg voor support via verschillende kanalen

Wilt u uw klantentevredenheid verbeteren, dan moet u ervoor zorgen dat de klant u gemakkelijk kan bereiken. Daarom is support bieden via verschillende kanalen een zeer goede optie. Wees omnipresent op de kanalen die uw klanten gebruiken zoals (Messenger, Whatsapp, chat op uw website, support via e-mail of telefoon,…;) Organiseer enquêtes voor uw klantendatabase via sms bijvoorbeeld. U kunt uw enquête versturen enkele minuten nadat een klant contact heeft gehad met uw klantendienst Dankzij multichannel-support kunt u contact houden Met uw klanten via de communicatiemethode van hun voorkeur. Om uw klantentevredenheidecht te boosten, zorg ervoor dat u een kwalitatief hoogstaande support kan leveren via al deze kanalen.

4. Antwoord juist maar op een goede manier

om de klantentevredenheid te verbeteren, tijd is essentieel. Door uw klanten zo snel mogelijk te antwoorden, vermindert u hun bezorgdheid en laat u uw efficiëntie zien. Meer nog, door snel te reageren bouwt u vertrouwen op. Maar pas op, het gaat niet alleen om snel reageren, sommige situaties vereisen wat opzoekingswerk. Snel maar slecht antwoorden is geen optie. Om uw klantenservice te boosten, neem de tijd om de mensen te laten weten dat u hun vraag hebt ontvangen en dat u mogelijke oplossingen bekijkt. Klantenservice moet niet alleen snel reageren, maar de informatie die u verstrekt, moet ook nuttig en informatief zijn.

5. Meet uw resultaten regelmatig

De enige manier om samen met uw team vooruit te gaan, is uw resultaten meten. Maar hoe weet u wat uw klantentevredenheidscores zijn? Bepaal eerst welke gegevens u wilt opvolgen en welke tools u gaat gebruiken om ze te analyseren. Zo krijgt u waardevolle informatie over wat kan worden verbeterd of wat goed werkt.

Dus, welke tools om de klantervaring te meten en te boosten?

Door deze drie klantenenquêtes uit te voeren, kunt u de mogelijkheden voor verbetering begrijpen en uw klantentevredenheid boosten.

6. Vraag uw klanten om feedback (en antwoord)

Wilt u uw klantenservice verbeteren, vergeet dan niet actief te vragen naar feedback van uw klanten. Zelfs als u gelooft dat uw klanten allemaal tevreden zijn, bestaan er negatieve ervaringen. Als die bestaan, moet u ervan op de hoogte zijn. Wacht niet tot klanten bij u terugkomen of een negatieve commentaar nalaten op sociale media. Vraag hen proactief om feedback. Door een goed platform te bieden voor hun feedback, zullen uw klanten minder snel geneigd zijn hun frustatie publiekelijk te uiten.

Feedback, negatief of positief, is een uitstekende manier om te weten wat u zou kunnen verbeteren. Het laat u, de klant, ook zien dat u gericht bent op klanten tevredenheid.

7. Verzamel info en maak er een bedrijfsaangelegenheid van

Verzamelen van feedback van uw klanten is een ding, die informatie intelligent gebruiken, is nog wat anders. Feedback van uw klanten is een duidelijke indicator of uw klanten tevreden zijn met uw bedrijf. De commentaren van uw klanten geven hun niveau van tevredenheid aan. Bedrijven die zich richten op hun klanten hebben meer kans om rendabel te zijn. Als u klantenfeedback verzamelt (via verschillende kanalen, zoals hierboven uitgelegd), en die met zorg verwerkt, zal u de klantentevredenheid onmiddellijk boosten. Zet die feedback vervolgens om in actie. Reageer op hun feedback, verander of verbeter wat verbeterd moet worden. Vergeet niet dat klanten om feedback vragen, betekent dat u waardeaan hun mening hecht..

8. Onderneem actie bij klachten en negatieve reviews.

Weet u dat klachten en negatieve reviews uw waardevolste feedback zijn? Behandel klachten en negatieve beoordelingen als een kans om te verbeteren. Neem meteen na de negatieve feedback contact op met uw klant. Laat de klant weten dat u kennis heeft genomen van de klacht en uw best doet om die op te lossen. Probeer dan het probleem zo goed mogelijk op te lossen. Vergeet niet om de klant op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, het is belangrijk de klacht op te volgen zodat hij niet ongeduldig wordt of denkt dat u hem vergeten bent. Zodra de situatie is opgelost, neemt u opnieuw contact op met de klant om hem te laten weten dat alles is opgelost en om te vragen of u hem nog ergens mee kunt helpen. Vergeet niet dat negatieve revieuws uw bedrijf niet kapot zullen maken als u er goed op reageert.

Neem contact met ons op

You may also like …

SMS

Automated SMS

Automated SMS

Voice API

SMS API

Automated SMS

SMS Gateway

Bulk sms

Bulk SMS

Email to SMS

Email to SMS

VOICE

Voice API

Voice API

Virtual voice agent

Voicebot

Interactive voice response

Interactive Voice Response

BOTS

Bots

Chatbot

SURVEY

Send survey

Send Survey

EFFICIENCY

Automated SMS

Payment Reminder

Appointment reminders

Appointment Reminder

PRODUCTIVITY

Call Campaign Manager

Call Campaign Manager

Smart IVR

Smart IVR

SECURITY

OTP

One Time Password

Automated SMS

Blog

Bulk sms

Customer Stories

Automated SMS

Contact us!

Bulk sms

Talk to an expert

About Ring Ring

About us

Virtual voice agent

Careers

Voice API

FAQ